Bankacılıkta yeni hizmet ücretlendirmesi uygulaması

BDDK, tüm bankaların maliyet gerektiren bankacılık ürünlerini aynı anda görebilme ve istenen bankalar arasında karşılaştırma yapabilme imkanı sunan "Bankacılık Ürün ve Hizmet Ücretleri Uygulaması"nın Nisan ayında başlayan ve 3 ay süren test aşamasının sorunsuz bir şekilde tamamlandığını belirtti.

cumhuriyet.com.tr

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu bireysel müşterilerin maliyet bilgilerinin yayımlanmasına ilişkin yaptığı açıklamada, Kurum'un 6 Ocak 2011 tarih 2011/1 sayılı Genelgesi ile bireysel müşterilerle sınırlı olmak üzere, bankalarca sunulan hizmetler (para aktarma işlemleri, bireysel krediler, kredi kartları ve banka kartları, mevduat hesapları, ATM kullanımı, kiralık kasa ücretleri, menkul kıymet işlemleri, çekler ve senetler ile diğer işlemler) karşılığında müşterilerden talep edilen her türlü faiz dışı unsur ve yasal kesintinin yanı sıra bazı bankacılık ürünleri için temel maliyet unsuru olan faiz oranlarının ayrıntılı ve anlaşılır bir şekilde kamuoyuna açıklanmasının öngörüldüğü anımsatıldı.
Açıklamada, bankaların müşterilerden tahsil ettikleri masraf ve komisyonların bankaların internet sayfalarından kolayca erişilebilecek ortak bir sembol üzerinden yayımlanması ve ilgili tutarlarda değişiklik olması halinde eşanlı olarak güncellenmesi hükme bağlandığı belirtilerek, "Genelge uyarınca söz konusu bilgilere bankaların kendi internet siteleri yanında, BDDK'nın internet sitesinden de ulaşılması mümkün olacaktır. Bu şekilde; kolay erişilebilir, karşılaştırılabilir ve güncel bilginin kamuoyuna duyurulması amaçlanmaktadır. Bu itibarla Genelge, bankaların müşterilerinden her ne ad altında olursa olsun talep ettikleri faiz dışı kalemleri ve bireysel krediler ile kredi kartları için faiz dışı kalemlerin yanı sıra faiz oranlarını da kapsamaktadır. Böylelikle banka bireysel müşterileri, bankadan almayı düşündükleri her türlü hizmet için maruz kalacakları maliyetleri önceden öğrenebilme, hesaplama yapabilme ve karşılaştırma yaparak en uygun kararı verebilme olanağına sahip olacaktır. Söz konusu bilgilerin bankaların internet sitelerinde ortak bir sembol altında ve bazı ortak koşulları taşıyacak şekilde yayımlanması ile bu bilgilerin tüketiciler açısından daha anlaşılır ve kolay ulaşılabilir hale gelmesi beklenmektedir. Zira Genelge öncesi yapı incelendiğinde, her bankanın maliyetleri internet sitesinde farklı bölümlerde ve farklı ayrıntı düzeyinde açıklandığı görülmektedir. Öte yandan, bazı banka internet sayfalarında bu bilgilere ulaşmanın oldukça güç olduğu da gözlemlenmiştir" ifadeleri kullanıldı.
 

Ortak sembol

Bu doğrultuda, farklı bankalara ilişkin benzer ürünlerin daha kolay kıyaslanabilmesi bakımından söz konusu verilerin BDDK'nın internet sitesinde de yer alacağı belirtilen açıklamada, "BDDK'nın ana sayfafı 'www.bddk.org.tr'de yer alan 'ortak sembol' tıklanarak veya doğrudan 'http://ebulten.bddk.org.tr/TuketiciVerileri/Default.aspx' linki aracılığıyla ulaşılabilecek olan 'Bankacılık Ürün ve Hizmet Ücretleri Uygulaması', tüm bankaların maliyet gerektiren bankacılık ürünlerini aynı anda görebilme ve istenen bankalar arasında karşılaştırma yapabilme imkanı sunmaktadır" denildi.
 

Diğer kesintilerde gözükecek

Uygulama ile müşterilerin kullanmayı düşündüğü veya kullandığı ürünler hakkında ayrıntılı bilgi edinmesinin yanında, banka ve müşteri arasında bilgi paylaşımı veya işlem koşullarındaki yanlış anlaşılmalar nedeniyle oluşabilecek memnuniyetsizliklerin ve her türlü ihtilafın daha oluşmadan önüne geçilmesinin de amaçlandığı kaydedilen açıklamada, ayrıca, uygulama kapsamında bankaların sadece kendi nam ve hesaplarına kestiği ücretler değil, Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi (BSMV), Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu (KKDF) gibi yasal kesinti ve vergiler de sunularak müşterilerin maruz kalacağı her türlü maliyeti görmelerinin sağlanacağının bilgisi verildi.
 

Maliyet ve faizlerin azami tutar ve oranlarının yayımlaması zorunlu

Uygulama kapsamında bankaların müşterilerine uyguladıkları maliyet ve faizlerin azami tutar ve oranlarının yayımlamasının zorunlu kılındığı vurgulanan açıklamada, "Bankaların, duyurdukları tutar ve oranın altında bir tarife sunmaları mümkündür. Ancak, dileyen bankaların, asgari masraf veya oran bilgisini de ilgili sütunlar altında göstermesine olanak tanınmaktadır. Tüketicilerin uygulamayı kullanırken bu hususu göz önünde bulundurmasında yarar bulunmaktadır. Uygulama kapsamındaki bilgiler, bankaların kendi sayfalarında, ürün hizmet tarifesinde değişikliğin oluşması ile aş anlı olarak güncellenecek, BDDK sayfasındaki güncelleme ise, banka verisinde değişikliğin oluştuğu anda otomatik olarak en fazla bir saatlik gecikme ile gerçekleşecektir. Bu şekilde banka müşterisinin en güncel ve yeni veriye ulaşması sağlanacaktır" ifadeleri kullanıldı.
 

Test tamamlandı, uygulama başlıyor

Genelge kapsamındaki bilgilerin test amaçlı yayımının 1 Nisan 2011 - 30 Haziran 2011 tarihleri arasında tamamlandığı belirtilerek, bu süre zarfında, verilerin yayımlanmasına ilişkin teknik iyileştirmelerin tamamlandığı, diğer taraftan bankalarla sürekli irtibat halinde kalınarak verilerin içerik ve sunuş olarak da istenilen düzeyde olmasına yönelik çalışmaların gerçekleştirilmiş ve gelinen seviyenin bilgi sunmaya yeterli olgunluk düzeyini yansıttığı kaydedildi. Açıklamada, "Bankacılık Ürün ve Hizmet Ücretleri Uygulaması"nın yayımına 1 Temmuz 2011 tarihi itibariyle başlanacağı kaydedildi.