Baharatlı ve sıcak kokuların mevsimi

Her mevsimin olduğu gibi kışın da kendine özel yanları var. Bu özellikler en çok da kokularda kendini gösteriyor. Yazın çiçeksi ve meyve notalı kokularının yerini musky ve amberimsi sıcak kokular alıyor.

cumhuriyet.com.tr

İnsanın duyguları ve ruhu üzerindeki etkisi yadsınmayan kokunun tarihi neredeyse insanlık tarihi kadar eski. İnsanlar hem zevk için, hem sağlık için, hem de dini ritüellerde kullanmışlar kokuyu. Bugün geldiğimiz noktada da sadece parfümlerde değil kullandığımız hemen her üründe duyularımızı harekete geçiren özel bir nota ararız. Koku kişiseldir, kurumsaldır, bir yandan da mevsimseldir. Kış kokularında bizi ne bekliyor diye işin uzmanına sorduk. 1996'dan beri koku sektöründe yer alan, ürün portföylerinde kişisel ürünlerden mekân kokularına kadar çok geniş bir yelpaze bulunduran Froma Kimya’nın Satış ve Pazarlama Şefi Özlem Zamantılı’yla (sağda) konuştuk.

- Froma Kimya, koku alanında çok geniş bir yelpazede çalışıyor. Koku konseptlerini belirlerken ne gibi kriterleri dikkate alıyorsunuz?

- Gerçekten geniş bir koku yelpazesine sahibiz. Portföyümüzde 17 binden fazla ürün var ve bu ürünler birçok kreasyonu kapsıyor. Koku konseptlerini oluşturuken tek bir kriteri baz almak doğru olmaz. Burada rol oynayan en büyük faktörler piyasa istekleri/eğilimleri, moda sektörü ve tabii ki mevsimler. Modada renk ve stil birbiriyle nasıl kombine olabiliyorsa, koku da modaya ayak uydurmak zorundadır. Bu anlamda son günlerde kullandığımız ve benimsediğimiz bir fikir var, kişinin en büyük aksesuvarının kokusu yani parfümü olduğunu düşünüyoruz. Hal böyle olunca insanlar artık parfüm ve deodoratlarını, krem, pudra hatta duş jelleriyle kokularını tamamlamak adına beraber kullanılıyor. Ama yine de aksesuvarların en vazgeçilmezi tabii ki parfüm.

- Kış kokuları denildiği zaman öne çıkan kokular nelerdir?

- Kış kokularında sıcak, baharatlı ve derin kokular tercih ediliyor. Ve bununla birlikte insanlar daha çok ilgi çekmek ve farkedilmek istiyorlar. Bu yüzden amber, odunsu kokular ve baharatlar kış aylarında ön plandadır. 2013-2014 yılındaki koku beklentilerinden bahsedecek olursak; çay notaları, klasik yeşil çay kokularının haricinde zenginleştirilmiş notalar, ağaç notaları, daha çok gül ve odun birliktelikleri söz konusu. Deri notaları, baskın erkek kokularının vazgeçilmezi baharatlar, yine Ortadoğu’dan esinlenerek, safran, kimyon, kakule notalarına sahiptir. Amber, kokuya sıcaklık hissi verir. Genelde oryantel baharatları misk kokuları ile karışıtırılır. Kırmızı meyveler, zengin ve koyu-baskın notaları sonbahar hissini destekler.

- Firma olarak hangi alanlarda hangi kokuları öne çıkartıyorsunuz?

- Kokunun kullanıldığı ürün grubu ile kokunun örtüşmesi büyük önem taşıyor. Hatta ürünün ambalaj şekli ve etiket renkleri, koku kadar önemli. Çalıştığımız ürün grupları arasında, genel temizlik ürünlerinden bahsedecek olursak, koku beklentisi temizliği destekleyen, ferahlık hissi veren kokulardan yanadır. Kozmetik ürün grubunda ise ürünlerin daha çok parfümerik koku tipine sahip olmasını bekliyoruz. Bu beklentiler göz önünde bulundurularak kimya ve sanat biraraya getiriliyor, hem müşteriyi hem de tüketiciyi tatmin eden yeni kreasyonlar oluşturuluyor.

- Özelikle kış aylarında iç ve dış mekân atmosferi çevre etkenlerinin yoğunluğuyla farklı kokuları birarada barındırabiliyor. Bu açıdan bakılınca ağır kokular mı tercih edilmeli?

- Çok doğru. Kokuyu etkileyen faktörler düşünüldüğünde kış aylarında baskın ve iddialı kokular daha çok tercih ediliyor. 2010-2011 yılı kış sezonu için tasarladığımız “Gurme” koleksiyonumuzdan bahsedersek, kış mevsimi için yapılacak bir kurumsal koku projesinde daha çok ikili kupaj ürünler seçilmekte, fresh kokular, çiçek kokuları yerine, sıcak ve daha tatlı kokular kullanılmaktadır. Örneğin elma-tarçın, muffin-chocolate gibi kombinler birbirine en çok yakışan kupajlardır.

- Kişisel kokular ve mekânsal kokular arasında konsept olarak ne gibi farklar öne çıkıyor?

- İlk bakışta birbirinden çok farklı iki konsept gibi dursa da aslında aralarında çok da fark yok. Çünkü mekân için kurumsal kokular hazırlarken, aslında mekânı kişiselleştirmekle kreasyona başlanıyor. Günümüzdeki konseptlere baktığımızda da tercihlerin bu yönde olduğunu görmekteyiz. Firma olarak üzerinde titizlikle çalıştığımız ve artık büyük firmalar tarafından da bilinirliği artan ve tercih edilen “kurumsal koku projeleri” yapmaktayız. Bu özel projelerde firmalarla kreasyon öncesi sık sık toplantılar düzenlemekte, onların istekleri doğrultusunda koku tasarlamaktayız. Bu kreasyonları yaparken en çok dikkat ettiğimiz ve tasarlamaktan büyük zevk aldığımız hikâyeleri olan kişiselleştirilmiş projelerdir.