Altın İskender Meksika’nın

55. Selanik Uluslararası Film Festivali’nde Theo Angelopoulos adına verilen Altın İskender ödülünü Meksika yapımı Perpetual Sadness kazandı.

Aslı Selçuk/Cumhuriyet

İkinci uzun metrajında Jorge Perez Solano, köyde yaşayan iki kadının günlerine odaklanarak
Meksikalı kadınların yıpratıcı yaşam koşullarını yansıtırken duygularını, acılarını
dışa vurmadan sessizce taşımalarını gerçekçi, yalın bir anlatımla vurguluyor.
Jüri Özel Ödülü Gümüş İskender’i ilk çalışmasıyla kazanan Asaf Korman, Next to
Her’de(İsrail) büyük bir uyum içerisindeki iki kızkardeşin dengelerinin üçüncü bir
kişiyle nasıl bozulduğunu betimlerken birbirlerine duydukları gereksinimin gittikçe
sağlıksız bir aşamaya geçişini anlatıyor. Bu sıradışı bağımlılığı öylesine doğallıkla
sürdürüyorlar ki izleyici onları yargılayamıyor. Özgünlüğünden, sinema sanatına
katkısından ötürü Bronz İskender, The Lesson’a(Kristina Grozeva, Petar Valchanov/
Bulgaristan) verildi. Öğrencilerine affetmeyi, bağışlamayı öğretme çabasındaki
Nante bir anlamda yaşam dersini de öğrenir. Nante öylesine bir ekonomik
çıkmaza giriyor ki sınırlarını zorlamak durumunda kalır. İlk uzun metrajlarıyla
Grozeva ve Valchanov en iyi senaryo ödülünü de kazandılar. İlk üç ödülü kazanan
yapımların ortak noktaları yaşama tutunmaya çalışan kadınları, zorlu
savaşımlarını, umutlarını yitirmemelerini konu alıyor.

En iyi yönetmen ödülünü The Tribe’la(Ukranya) Myroslav Slaboshpytskiy’i,
aldı. Broke Bloom, She’s Lost Control’deki(Anja Marquardt/ABD) yorumuyla
en iyi kadın oyuncu, Sverrir Gudnason, Blowfly Park’taki(Jens Östberg/İsveç)
yorumuyla en iyi erkek oyuncu seçildi. En iyi sanatsal katkı ödülü özgün, ustalıklı
görüntü çalışmasından ötürü In the Crosswind’e(Martti Helde/Estonya) verildi.
Uluslararası Film Eleştirmenleri Jürisi Fipresci, uluslararası bölümde Godnight
Mommy’yi(Veronika Franz, Severin Fiala/Avusturya), ulusal bölümde Norway’i
(Yiannis Veslemes) en iyi film seçti. Polk’a(Nikos Nikolopoulos/Yunanistan) özel
mansiyon verdi. Yunan Parlamentosu TV kanalının verdiği İnsan Hakları Ödülü,
Corrections Class’ın(Ivan Tverdovsky/Rusya–Almanya) oldu. Fischer’in sponsor
olduğu İzleyici Ödülü uluslararası kategoride Corrections Class’a, ulusal kategoride
Dark Illusion’a(Manos Karistinas) verildi. Balkanlar’a Bakış bölümünden
Three Windows and a Hanging(Isa Oosja/Kosova–Almanya), Open Horizons
bölümünden The Little Death(Josh Lawson/Avustralya) en iyi film seçildiler.
Yunan Film Eleştirmenleri Birliği’nin ödülü Stratos’un(Yannis Economides)
oldu.


Yunan Sineması’nın 100. yılından ötürü ödül töreninde oyuncular Voula
Zouboulaki ve Anna Synodinou’ya , yönetmenler Pantelis Voulgaris ve
Lakis Papasthatis’e onur ödülleri verildi. Kapanış filmi Venedik Altın
Aslan ödüllü İnsanları Seyreden Güvercin’di(Roy Andersson/İsveç).
10 gün süresince 150 film gösterildi, sinema salonları % 96 oranında
doluydu.

Altın İskender’le onurlandırılan oyuncu–şarkıcı Hanna Schygulla konserinde Edith Piaf,
Janis Joplin, The Rolling Stones, The Beatles’ın şarkılarını söyledi. Bertolt Brecht’in
Üç Kuruşluk Operası’ndan sahneler canlandırdı. Savaş sonrası kuşağa ait olduğunu
belirten oyuncu Nazizmin ağır bir yük olduğunu vurgulayarak kendi kuşağının bununla
başetmekte zorlandığını, o karanlık geçmişle tanımlanmak istemediğini, tüm Almanların
canavar olmadıklarını vurguladı. Toplu gösterimi yapılan İran kökenli Amerikalı yönetmen
Ramin Bahrani filmlerindeki tinselliği açıklarken “Özgür irade ve yazgı arasındaki ana
gerilim tinsellik ve gizeme bağlıdır. Rumi bir şiirinde–ben bir değneğim sense bir
topsun, sana vurunca gitmek zorundasın. Nereye gidersen seni izlerim” örneğini verdi.