2009'da en çok hangi araçlar satıldı?

Otomotiv Distribütörleri Derneği'ne (ODD) göre, 2009 Aralık'da binek ve hafif ticari araç satışları yüzde 111.33 artarak 88 bin 923 adet oldu. Vergi oranı düşük, A, B ve C segmentindeki araçlar yüzde 83'lük oranla en çok tercih edilirken, lüks araçlar yüzde 22'lik ve motor hacmi 2000 cc üzerindeki vergi oranı yüksek araç satışları yüzde 31'lik düşüş yaşadı.

cumhuriyet.com.tr

Türk halkın en çok tercih ettiği araç gövde tipi yüzde 54'lük payla, yine Sedan tipi oldu. 2009'da dizel araç satışı yüzde 7, otomatik vitesli araç satışı yüzde 22 oranında arttı.
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD), "Otomotiv Pazarı Ocak - Aralık 2009" raporuna göre, 2009 yılı Ocak-Aralık döneminde binek ve hafif ticari araç satışı 557 bin 126 adete ulaştı. 494 bin 23 adet olan Ocak-Aralık 2008 binek ve hafif ticari araç pazar toplamına göre satışlarda yüzde 12.77 oranında artış görüldü.

2009 yılı Ocak-Aralık döneminde binek otomobil satışları, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 20.86 artarak, 369 bin 819 adede ulaştı. Hafif ticari araç satışları aynı dönemde, geçen yıla oranla yüzde 0.38 düşüşle 187.307 adet oldu. 2009 yılı Aralık ayında, önceki yılın Aralık ayına göre binek araçlar yüzde 120.94 artışla 57 bin 178 adet olarak gerçekleşti. 2009 yılı Aralık ayında, hafif ticari araç pazarı, geçen yılın Aralık ayına göre yüzde 95.97 oranında artarak 31 bin 745 adede yükseldi.
 

Lüks satışları yüzde 22 düştü, en çok küçük otomobiller satıldı

2009 yılı 12 aylık binek otomobil pazarının yüzde 83' ünü yine vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerinde yer alan araçlar oluşturdu.

2009 yılı Ocak-Aralık dönemi binek araç satış verileri segmentlere göre bakıldığında, en yüksek satış adedine, 158 bin 205 adet ve yüzde 43 pay ile B segmenti ulaştı. B segmentini, 145 bin 541 adet ve yüzde 39 pay ile C segmenti izledi. D segmenti ise yüzde 13 pay alarak B ve C segmentlerini 49 bin 323 adetlik satışla takip etti. Geçen yılın aynı dönemine kıyasla, 2009 yılı 12 ayında binek pazarında E (lüks) segmenti dışında kalan diğer tüm segmentlerde toplamda artış yaşandı. E (lüks) sınıf araçlarda yüzde 22 daralma görüldü.
 

Türk halkı yüzde 54'le en çok Sedan gövde tipini seçti

Kasa tipi incelendiğinde, en çok tercih edilen gövde tipi, geçen yıllarda olduğu gibi 2009 yılında da Sedan araçlarda oldu. Sedan, yüzde 54 pay ile en çok tercih edilen gövde tipi olurken, sedan araçları yüzde 34 pay ile H/B araçlar, yüzde 7 pay ile SUV araçlar takip etti. Motor hacmine göre satışlar incelendiğinde, 2009 yılı Ocak-Aralık döneminde en yüksek paya yüzde 82 il e 1600cc altındaki araçlar 304 bin 785 adetlik satışla sahip oldu. Motor hacmi 1600cc altındaki araçlarda yüzde 15 artış yaşandı. 2000cc üzerindeki motor hacmine sahip araç satışları, yüzde 31'lik düşüşle 8 bin 268 adette kaldı.
 

Dizel araç satışı yüzde 7 arttı

Benzinli - dizel seçeneğine göre bakıldığında, 2009 yılı Ocak-Aralık dönemi dizel binek araç satışları 2008'e oranla yüzde 7 artış gösterdi. 2009 yılı 12 aylık 369 bin 819 adet olan toplam binek araç satışının yüzde 44 ile 162 bin 28 adedini dizel araçlar oluşturdu. 2009 yılı Ocak-Aralık dönemi binek araç satış adetleri, bir önceki yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında, tüm segmentler içindeki dizel araç satışlarının payı yüzde 49'dan yüzde 44'e geriledi.

Otomotiv vitesli araç satışı yüzde 22 arttı

Otomotik vitesli araç satışında 2009 yılında artış görüldü. Binek otomobil pazarında 2009 yılı 12 aylık döneminde, otomatik şanzımanlı araç satışları adedi 2008 yılının aynı dönemine oranla yüzde 22 oranında arttı. 2009 yılı Ocak-Aralık dönemine göre binek araç satış adetleri, önceki yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında, tüm segmentler içindeki otomatik şanzımanlı araç satışlarının payı geçen yılla aynı kaldı.
 

Avrupa binek pazarı düşüyor

Avrupa'da 2009 yılı Ocak-Kasım dönemi toplam satışlar, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 2.8 düşüşle 13 milyon 406 bin 382 adet olarak gerçekleşti. 2008 ve 2009 yılları 11 aylık gerçekleşen kümülatif binek otomobil pazarı kıyaslandığında en belirgin düşüş yüzde 80.5 ile Letonya'da gerçekleşirken, hemen ardından yüzde 78.6 ile İzlanda ve yüzde 68.7 ile Litvanya izledi. 2009 yılı 11 aylık en yüksek artış ise yine Almanya'da (yüzde 25,4), onu takip eden Slovakya'da (yüzde 10,7) ve Çek Cumhuriyeti'nde (yüzde 10,1) gerçekleşti. Türkiye otomobil pazarı 2009 yılı Ocak-Kasım döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 11.6 oranında artarak 312 bin 641 adet seviyesine ulaştı. 2009 yılı Ocak-Kasım binek otomobil satışları ile Türkiye, Avrupa binek otomobil satışlarında yine 8. sırada yer aldı. Türkiye hafif ticari araç pazarı 2009 yılı Ocak-Kasım döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9.5 oranında azalarak 155 bin 562 adet olarak gerçekleşti. 2009 yılı Ocak-Kasım dönemi hafif ticari araç satışları ile Türkiye, Avrupa hafif ticari araç pazar satışlarında 4. sırada yer aldı.