İyi bir öğretmende bulunması gereken 15 özellik

İyi bir öğretmende bulunması gereken 15 özellik

cumhuriyet.com.tr

Okulların açıldığı bu günlerde, birçok veli okula yeni başlayan ya da okulu pek de sevmeyen çocukları için endişe duyuyor. Bu aşamada öğretmenlere büyük görev düşüyor. Uzun bir yaz tatilinden çıkmış öğrencilerin okula adapte olma sürecinde onlar için öğretmenlerin desteği çok önemli. İşte yeni nesilleri yetiştirecek iyi bir öğretmende bulunması gereken 15 özellik:

1. Bilgi ve anlatılan konuya hakimlik Tüm öğretmenlerin kendi alanlarında uzman olması gerekmez, ancak bilgiyi çabuk kavramak önemlidir. Öğretmenlerin meslek hayatları boyunca kendilerini branşlarıyla ilgili geliştirmeye devam etmeleri gerekir.

2. Sabır Hayır öğretmenin disiplinsiz ya da tembel öğrenciler karşısında sabrı zorlanacak ve diğer öğrencilerin de çalışmalarını kesintiye uğrayabilir diye endişe duyacaktır. Ancak ne olursa olsun bir öğretmen sabrını korumalı.

3. Fikri merak Tüm iyi öğretmenler entelektüel bir meraka ve öğrenmeye karşı doğal bir dürtüye sahiptir.

4. Güven İyi öğretmenler, öğrencilerin öğrenme sürecinde onların hayatta nelere yeteneği olduğunu iyi algılamak durumundadır. Böylece öğrenciler gelecek için atacakları adımlarda öğretmenlerine danışır ve ona güvenerek hareket ederler.

5. Şefkat Yetenekli öğretmenler olgunluk ile başarısız öğrencilerine bile şefkat ile yaklaşmalıdır. Nasıl ki hayatta herkes 2. ya da 3. şansı bile hak ediyorsa, bir öğrenci de her zaman başka bir şansı daha hak eder. Şefkatli bir öğretmen öğrencilerinin kendisine samimiyetle bütün sorunlarını anlattığını görecektir.

6. Başarı Deneyimli öğretmenler öğrencilerinin dönem sonundaki durumunu önceden tahmin edebilmeli ve başarısızlıkların neden yaşandığı hakkında net düşüncelere sahip olmalıdır. Ve tabii ki başarıya ulaşmak için gidilen yolda ne yapılması gerektiğini de öğrencilerine anlatabilmesi gerekir.

7. Planlama Öğretmenler planlı olmalıdır. Bu katı bir müfredat programının derinine inip, öğrencilere daha fazla zaman kazandırır ve kendisini sınırlamalar dahilinde, onlara ekstra bilgi vermeye hazır hissetmesini sağlar.

8. Farkındalık Ilköğretim ve ortaöğretim okullarında öğretmenlerin başlarının arkasında gözleri olmalıdır. Onlar kendi sınıflarında yaşanan her şeyin farkında olmarı gerekir. Uyanık öğretmenler sınıf içinde daha bir problem başlamadan fark eder ve anında durdur.

9. Mentorluk Öğretmenler sık sık öğrencilerine danışman olarak hizmet vermektedir. Öğrenciler üzerinde olumlu etkiler yaratmak için arzusu onlar öğretmenler temel mesleki motivasyonlarını bu danışmanlıklarındaki başarıları ile sağlarlar.

10. Olgunluk Her meslekte olgunluk diğer bütün özelliklerden daha önemlidir. Öğrenciler duygusal iniş-çıkışlar yaşar. Bu süre zarfında deneyimli ve anlayışlı öğretmenlerin öğütlerine ihtiyaç duyabilirler. Öğretmenler tutarlı davranışlarla, öğrencileri büyümeye ve akademik gelişmeye teşvik etmelidir.

11. Toplum katılımı Iyi toplum ilişkileri sürdürmek öğretmen olmanın bir parçasıdır. Öğretmenin veliler, yöneticiler ve öğrenciler ile iyi iletişimi sınıfta kendi etkinliğini artırır.

12. Organizasyon Bire-bir ders, tek bir liderin tüm sınıfa anlattığı dersten çok daha kolaydır. Öğretmenler öğrencilerin çoklu kişilikleri yönetmeli ve mümkün mertebe öğrencileri ile bire bir zaman geçirmeye de çalışmalıdır.

13. Vizyon Öğretim, öğrencilere öğretmenlerinden geçen bilgi ve birikimdir. Öğretmenler sadece ilginç ve kullanışlı metot ya da malzemelerle değil, aynı zamanda öğrencilerinin vizyonlarını daima geniş tutarak da aydınlatıcı olmalıdır.

14. Misyon Belki de en önemli şey öğretmenlerin öğrencilerle iletişimi ve bu sayede topluma kendi yaşam misyonu yayabilmesi. Böylece bir öğretmen mesleki başarısıyla tatmin olacak ve daha da başarılı olacaktır.

15. Coşku Mükemmel öğretmenler mesleklerindeki coşkuyu asla kaybetmez. Onlar geçici idari zorlukları ya da sorunların yükünü önemsemezler. Öğrenciler de bu enerjiyi hisseder ve bu da öğretmenleri çok daha başarılı kılar.