Çocuklar hep kaybeden...
Çocuklar hep kaybeden...
Figen Atalay
Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde 2015’in son ayları şiddetli çatışmalarla geçti. Sokağa çıkma yasakları, izne gönderilen öğretmenler, açılamayan okullar yüzünden bu bölgelerde yaşayan çocuklar, en temel hakları olan eğitimden yoksun kaldılar. Yerlerinden yurtlarından, okullarından, öğretmenlerinden olan bu çocuklar, derin sarsıntılar, travmalar yaşıyor. Kaliteli eğitim, bu çocukları yoksulluk kıskacından kurtaracak belki de tek araç. Ancak bırakın ‘kaliteli’yi doğru dürüst eğitim almayan bu çocuklar, TEOG’da YGS’de, LYS’de ne yapacak? Eğitimden uzak kaldıkları dönemin telafisi nasıl olacak? Başka kentlere göç etmek zorunda kalacak çocuklara eğitim desteği verilecek mi? Bu soruların yanıtlarını şu an için bilmiyoruz.
Eğitim Reformu Girişimi’nin analistleri diyor ki: “Eğitim, çatışma ve kriz dönemlerinde ve sonrasında çocuklara kendilerini güvende ve desteklenmiş hissettirmenin temel yollarından biridir. Ayrıca, eğitim, halen çatışma yaşanan bölgelerde barışın ve umudun yeniden yeşerebilmesi için gerekli altyapıyı sağlayabilir. Türkiye Cumhuriyeti, okulların sadece fiziksel değil psikolojik ve duygusal olarak da güvenliğini sağlamaktan ve iyi bir eğitimin kesintisiz olarak devam etmesinden birincil derecede sorumludur.’’ - Ve sorular: 1 - Başta Milli Eğitim Bakanlığı olmak üzere sorumlu kamu kurumlarının bölgede eğitimin normal seyrine dönmesi için acil eylem planları hazır mı? 2 - Öğretmenlerin görevlerine ne zaman dönmesi planlanıyor? 3 -Çocukların eğitim hakkından mahrum kalacağı bu dönemin telafisi için ne öngörülüyor?
4 - Valilikler tarafından uygulanan sokağa çıkma yasakları dolayısıyla okula gidemeyen ve bundan dolayı öğretim programının gerisinde kalan ve travmaya maruz kalma riski yüksek olan öğrencilerin TEOG ve LYS sınavlarında yaşadıkları olumsuzluklarla ilgili Milli Eğitim Bakanlığı ne yapacak? 5 - Çocuklara ve öğretmenlere psikososyal destek ne zaman ve nasıl sunulacak? Öğretim programlarının çatışma ortamındaki çocukların gereksinimlerine daha iyi yanıt vermesi nasıl sağlanacak? 6 - Başka ilçelere ve illere göç etmek durumunda kalan çocuklara ne tür destekler sunulacak? 7 - Uzun dönemde, çoğulcu, insan haklarına saygılı ve barışı teşvik eden eğitim içeriklerinin ve yöntemlerinin benimsenmesi için plan yapılıyor mu?
Dershane oldu ‘Özel Öğretim Kursu’ - Dershaneler 1 Eylül 2015 tarihi itibarıyla kapanacaktı. Ancak Anayasa Mahkemesi, dershanelerin kapatılmasını öngören yasayı 13 Temmuz 2015 tarihinde oyçokluğu ile iptal etti. Bu tarihe kadar kimi dershaneler temel liseye dönüşmüş, kimisi kapanmış, kimisi de dershane hizmeti vermeye devam ediyordu! Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, dershanelerin yönetmelikte belirtilen şartları karşılayabildikleri takdirde özel öğretim kursları olarak faaliyet göstereceklerini söyledi. Bakanlık, Matematik, fen ve sosyal bilimler grubu gibi çeşitli bilim grupları oluşturdu. Özel öğretim kursuna dönüşmek isteyen kurumların, bilim gruplarından istedikleri en fazla 3 tanesinden kurs açmalarına izin verildi.
Ne olacak bu temel liseler? - Bu arada, temel liselerin sınavlara hazırlıkta dershanenin yerini alacağı algısı başarılı oldu ve öncelikle 2016’da üniversite sınavına girecek öğrenciler okul değiştirdi. Kimisi, uzun yıllar Liselere Giriş Sınavı’na hazırlanarak, yüksek puanla girdikleri “iyi’’ Anadolu liselerini bırakan öğrenciler, halen temel liselerde üniversite sınavlarına hazırlanıyor. Bu liselerin akıbeti, büyük ölçüde 2016 YGS ve LYS’de öğrencilerinin alacağı puanlara göre belirlenecek. Öğrencisi başarılı olmayan liseler, yeni öğrenci kayıtlarında zorluk çekebilecek.
TEOG’da neler oluyor? - 8 sınıfların iyi bir liseye girmeyi hayal ederek hazırlandıkları TEOG merkezi ortak sınavlarının birincisi son yılların en zor sınavı olarak nitelendirildi. 25-26 Kasım’da yapılan bu sınavlardaki Fen ve Teknoloji Testi A kitapçığı 13. sorusu, sınavdan birkaç saat sonra iptal edildi ve bu soru tüm öğrenciler tarafından doğru yanıtlanmış kabul edildi. Öğrenciler, ikinci dönem sınavlar için çalışmaya devam ederken, akla gelen soru şu: Bu kadar emek ne için? Her öğrencinin girmek istediği en iyi anadolu liselerinin sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor ve bu okullara girebilmek için sınavlarda ya hiç hata yapmamak ya da en çok 1-2 hatayla çıkmak gerekiyor.
İlkokul 2’ye Arapça - Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan “İsteseler de istemeseler de Osmanlıca öğretilecek” demişti. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu’nun 21 Ekim 2015’te yayımladığı kararına göre, 2016-2017 öğretim yılında ilkokul 2. sınıf öğretim programına Arapça dersi konuldu. Bu ders, 2016-2017 öğretim yılından itibaren 2. sınıftan başlamak üzere kademeli olarak uygulanacak.
KPSS'de sona gelindi - Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından 5 yıldır sürdürülen KPSS soruşturması sonunda tamamlandı. 2010 yılı sınavlarına yönelik soruşturma için ÖSYM binası basılırken 3 çalışan da gözaltına alındı. Toplam 230 kişi hakkında dava açılırken, idianamede, soruların sızdırılmasının “Fethullahçı Terör Örgütü/Paralel Devlet Yapılanması örgütünün faaliyeti’’ olarak nitelendirildi. Savcılık, sınavda 100 ve üzeri net yapan 3 bin 227 adaydan 1148’inin akrabalık bağının bulunduğuna, 896 adayın karı-koca olduğuna dikkat çekti.
Sayılarla 2015 - Eğitim Sen’in raporuna göre, 2015’ten 2016’ya geçerken eğitimin sayısal durumu şöyle: - Okul çağındaki her 100 öğrenciden 90’ı eğitim görüyor. Okul sıralarında olması gereken çocuk ve gençlerin yüzde 10’u örgün eğitimin dışında, tarlalarda, atölye ve fabrikalarda, sokaklarda çalışmaya zorlanıyor. - İlkokul 1. sınıfa başlayan çocuklar içinde en az 1 yıl okul öncesi eğitim alanların oranı iki yıl önce yüzde 59 iken, bugün bu oran yüzde 56’ya düştü.
- Liselerde sınıf mevcudu 40’a çıkarıldı. Üstelik sınıfta kalan ve tekrar yapacak öğrenciler bu rakama dahil değil. - Okulda devam ve başarısızlıkla 9. sınıf dikkat çekiyor. Lise öğrencilerinin yüzde 17’si 9. sınıfta kalıyor ve sınıf tekrarı yapıyor. - Okulda 20 gün ve üzerinde devamsızlık oranları ilkokulda yüzde 14,8, ortaokulda yüzde 35, liselerde ise yüzde 34.
- MEB, okullarda mescit açılması için bütün imkânlarını seferber ederken, Türkiye’de kütüphanesi olan okul oranı 4+4+4 ile birlikte yüzde 41’den yüzde 39’a düştü. Bazı okulların kütüphaneleri ve laboratuvarları kapatılarak ya sınıf yapıldı ya da mescit haline getirildi. n2013-2014’te açık öğretim lisesinde okuyan öğrenci sayısı 1 milyon 12 bin 349 iken, 2014-2015’te bu sayı yüzde 46 artışla (458 bin kişi) 1 milyon 470 bin 434’e çıktı.