Özdemir İnce

Çıktık açık alınla...

19 Şubat 2019 Salı

Bizler “Onuncu Yıl Marşını” çok severiz. Bu marşla büyüdük. “Çıktık açık alınla on yılda her savaştan, / On yılda on beş milyon genç yarattık her yaştan; / Başta bütün dünyanın saydığı Başkumandan; / Demir ağlarla ördük anayurdu dört baştan / Türk’üz, Cumhuriyet’in göğsümüz tunç siperi, / Türk’e durmak yaraşmaz, Türk önde, Türk ileri!”
Irkçı bir marşmış! Irkçılığın ne olduğundan haberleri bile yok! “Türk” bir ırkın değil bir ulusun adı! Sen de on yılda aşağıdaki işleri yap, kurban olayım İslamcılığına:

***

1923: Türkiye Şeker Fabrikaları; 1924: Ülkenin sanayi ve ticarette kalkınmasına katkıda bulunması amacıyla Türkiye İş Bankası; 1924: Ankara Fişek Fabrikası ve Gölcük Tersanesi; 1925: Feshane Yünlü Dokuma, Beykoz Deri ve Kundura ile Hereke İpekli ve Yünlü Dokuma Fabrikalarını devralarak işletilmesini sağlamak amacıyla Sanayi ve Maadin Bankası; Atatürk’ün Ankara Orman Çiftliği; Ankara Hukuk Fakültesi (Ankara Adliye Hukuk Mektebi); Silah, bomba ve cephane üretecek olan Şakir Zümre Fabrikası ve Adana Mensucat (Dokuma) Fabrikası, Eskişehir Hava Tamirhanesi; 1926: Devlete petrol arama ve işletme hakkı; Alpullu Şeker ve Uşak Şeker Fabrikası, Kayseri Uçak Fabrikası, İstanbul’da inşaat demiri üreten ilk haddehane. Tarım Satış Kooperatifleri ve Birlikleri, Bakırköy Çimento Fabrikası; 1927: Kırıkkale Mühimmat Fabrikası, Bünyan Dokuma Fabrikası, Eskişehir Kiremit Fabrikası, Bursa Dokumacılık Fabrikası, Köy Öğretmen Okulları, İş Bankası ve Anadolu Ajansı’nın yüzde 70’ine sahip olduğu Türk Telsiz Telefon Anonim Şirketi. 1927: Ankara-Kayseri, Samsun-Havza-Amasya tren hatları yapımına başlandı; sonraki beş yılda Amasya-Zile, Ankara-Sivas, Kayseri-Şarkışla, Kütahya-Emirler, Fevzipaşa- Gölbaşı, Gölbaşı-Malatya, Ulukışla- Niğde, Zile-Sivas, Kütahya-Balıkesir gibi tren hatları yapıldı;
1928: Koruyucu hekimliğin tahlil, kontrol, üretim ve araştırma görevlerini yürütmek amacıyla Merkez Hıfzısıhha Müessesesi, Kırıkkale Elektrik Santralı ve Çelik Fabrikası, Malatya Elektrik Santralı, Ankara Çimento Fabrikası, Gaziantep Mensucat Fabrikası; Anadolu Demiryolu Şirketi yabancılardan satın alındı; 1929: Ankara Havagazı Fabrikası, Ayancık Kereste Fabrikası, Trabzon Hidroelektrik Santralı ve İstanbul Otomobil Montaj Fabrikası; Mersin- Adana, Anadolu-Bağdat, Mersin-Tarsus Demiryolları yabancılardan satın alındı; Haydarpaşa Limanı yabancılardan satın alındı; 1930: Kayaş Kapsül Fabrikası ve Nuri Killigil Tabanca, Havan ve Mühimmat Üretim Tesisleri kuruldu; 1931: Türk Tarih Kurumu; 1932: Türk Dil Kurumu; 1933: Sanayi kuruluşlarına kredi vermek ve bütün bankacılık işlerini yapmak ve sanayinin gelişmesine ilişkin tedbirler almak üzere Sümerbank; 1933: Devlet Hava Yolları, Petrol Arama ve İşletme İdaresi ile Altın Arama ve İşletme İdaresi kuruldu; 1934: Eskişehir Şeker Fabrikası, Turhal Şeker Fabrikası, Konya Ereğli Bez Fabrikası, Bakırköy Bez Fabrikası, Bursa Süt Fabrikası, İzmit Paşabahçe Şişe Cam Fabrikası, Zonguldak Antrasit Fabrikası, Zonguldak Kömür Yıkama Fabrikası, Keçiborlu Kükürt Fabrikası, Isparta Gülyağı Fabrikası, Ankara, Konya, Eskişehir, Sivas Buğday Siloları, Kayseri Bez Fabrikası.

***

1923-1934 döneminde gerçekleştirilen ve yapılan sanayi hamlesinin listesi (özel girişim bakımından) eksik ama fazla değil. Sence: Tek parti döneminde bir taş konulmamış. Buna körlük, nankörlük ve garez denir. Atatürk, her fabrikanın bir kale olduğunu söyler. Sen Türkiye’nin bütün kalelerini bayraklarıyla birlikte üç kuruşa sattın ve tek bir kale inşa etmedin. Bilsay Kuruç’un MUSTAFA KEMAL DÖNEMİNDE EKONOMİ (Bilgi Üniversitesi) kitabını mutlaka okumalısın!



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları