‘Öğrenciler başımın tacı’

ÇYDD Genel Başkanı Prof. Dr. Ayşe Yüksel, eğitimdeki en önemli sorunları, çağdaş ve laik eğitimin hedeflerinden uzaklaşılması, eğitime ulaşmadaki eşitsizlik, ders kitaplarının içeriğinin sistemli olarak boşaltılması olarak sıralıyor.

Yayınlanma: 09.02.2020 - 23:58
‘Öğrenciler başımın tacı’
Abone Ol google-news

Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği (ÇYDD) kurulduğundan bu yana geçen  30 yılda binlerce orta, lise ve üniversite öğrencisine burs desteği vermiş, vermeye de devam ediyor.  Daha çok bireysel bağışların yapıldığı derneğe, dini bayramlarda, özel günlerde bağışlar daha da artıyor. Derneğin Antalya, Alanya ve Bursa’da, işletmesini de kendilerinin yaptığı öğrenci yurtları bulunuyor. Bu yıl içinde İstanbul’da da bir öğrenci yurdu yapma planı var ancak bunun için bağışçı desteğine ihtiyaç bulunuyor. 

Derneğin 26 Mayıs 2019 tarihinde yapılan genel kurulunda genel başkanlığa seçilen Prof. Dr. Ayşe Yüksel ile ilk sekiz ayı, derneğin faaliyetlerini, gelecek planlarını konuştuk.

-ÇYDD Başkanı olarak ilk sekiz ayınız nasıl geçti? Neler yaptınız?

Yeni yönetim kurulu olarak sekiz ay içinde şubelerimizle konulu buluşmalar gerçekleştirdik.  4 Eylül 1919 Sivas Kongresi’nin 100. yılını kutlamak üzere şubelerimizle Sivas’ta buluştuk. 23 Nisan 1920’nin 100. yılı için Ankara buluşmasına hazırlanıyoruz. Gayrimenkul bağışlarımız artıyor, 124 gayrimenkulümüz var. Sekiz ay içinde 20 adet gayrimenkul geldi. Dört şubemize gelen gayrimenkul bağışı ile bağışçıların adına Çağdaş Etkinlik Merkezi açtık.”

KIZ ÖĞRENCİ BURSU 

-Derneğin faaliyetlerinden söz eder misiniz? 30 yılda verilen burs miktarı, bursiyer sayısı, açılan kurumlar, yapılan eğitim destekleri vb.

Prof. Dr. Türkan Saylan’ın genel başkanlığı döneminde MEB işbirliği ile anasınıfı, oyun parkı, kız öğrenci yurdu, okul, lise, üniversite birimi yapılmıştı. Hepsini MEB’e bağışladığımız için kullanım hakkı bizde değil. 1995 yılında 500 üniversite bursu ile başlayan “Bir Işık da Siz Yakın” üniversite burs projesiyle 2019 Haziran ayına kadar 36 bin 5 üniversite öğrencisi mezun oldu.

1997 yılında Siirt Pervari’de 17 kız öğrenci ile başlayan Kız Öğrenci Eğitim Bursu projesi çerçevesinde 2019 Haziran ayına kadar 89 bin 650 kız öğrenciyle bursu verildi. 2019-2020 öğretim yılında, üniversite, lise bursu sağlanarak devam ediyor. Burs vermek tek başına yeterli olmadığı için bütün öğrencilerin yaş ve okul durumuna göre kültürel, niteliği artıran projeler yapılıyor. Örneğin üniversite öğrencileri için mentörlük, Deniz Yıldızı, liseli kızlarımıza, üniversite hazırlık yolculuğu, sosyal etkinlikler, okul başarısına destek gibi.

Şubelerimiz de, var olan çocuk birimlerimiz ile 18 yaş altı çocuklarımıza eğlenirken öğretmek, sanat kültür ile buluşturmak amaçlı yıl boyu etkinlikler yapıyor. Türkan Saylan Çocuk Şenliği adıyla her yıl bir araya gelerek Türkan Saylan’ı anıyoruz.

21. yüzyıl dijital çağ, biz de çocuklarımızı kodlama projeleri ile hazırlıyoruz. 2016 yılından bu yana 58 noktada, 354 eğitmen ile 2 bin 340 öğrenciye kodlama desteği verildi.

-Derneğin asli amacı nedir? En çok odaklandığınız konular hangileri? Örneğin ihtiyacı olan öğrencilere burs vermek mi?

ÇYDD 1989 yılında “Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda çağdaş eğitim yoluyla çağdaş ülke seviyesine ulaşmak’ amacı ile kurulmuş. Okulöncesinden yükseköğrenime kadar eğitime destek projeleri gerçekleştiriyor.

ÇYDD Burs Projesi ile biliniyor, bağışların çoğu da burs projesine geliyor.  

HERKESE VERİLEMİYOR

-Yılda kaç öğrenci burs için başvuruyor? Kaçına burs verebiliyorsunuz? Başvuran sayısı artıyor mu?  Burs alamama halinde eğitimini bırakan oluyor mu? 

2019-2020 öğretim yılı başında 41 bin öğrenci internet üzerinden burs başvurusu yaptı. Eksik başvurular elenince geriye 32 bin öğrenci başvurusu kaldı Bu başvurular, üniversitelerin yakınındaki 112 şubeye paylaştırıldı. Her şubenin burs komisyonu kendilerine gelen öğrenci başvurularını önce internet üzerinden değerlendirdi, mülakat için uygun gördüklerini görüşme için davet etti. Bu görüşmelerde ortalama şube başına 30-40 öğrenci düşebiliyor. Bursların bir kısmını genel merkez ödüyor. Bu yıl Genel Merkez olarak 3 bin 958 üniversite 4 bin 966 lise öğrencisi olmak üzere burs veriyoruz. Şubelerimiz ise kendi kaynakları ile 1819 lise öğrencisine, 3 bin 725 üniversite öğrencisine burs veriyor. Toplamda 14 bin 468 öğrenci burs alıyor.

Burs değerlendirmelerinde, anne babanın işi ya da işsizliği, evin kirada olup olmaması, çocuk sayısı, okuyan çocuk sayısı, kişi başına düşen gelirler vb. değerlendirmelerden öğrenci puan alıyor.

Doğal olarak 32 bin başvurunun hepsine burs veremiyoruz. Burs çıkmayanlar, özelden mesaj yazıyor, bursu bağlansın diye çok yalvarıyor, bu da bizi çok üzüyor. Parasızlık nedeni ile eğitimini bırakanlar vardır muhakkak ki, ben bir birkaç tanesini biliyorum.

-Başvuranların sayısı, içinde bulundukları ekonomik zorluk vb. yola çıkarak geçen yıllarla da kıyaslayarak bir değerlendirme yapabilir misiniz?

2017-2018 öğretim yılında  31 bin başvuru, 2018-2019 yılında 35 bin başvuru, 20219-2020 yılında 41 bin başvuru olmuş. Bunun dışında şubelerimize gelip burs başvurusunda bulunanlar da var. Görüldüğü gibi her geçen yıl talep artmış.

İSTANBUL’A YURT 

-ÇYDD 2020’de en çok hangi alanda çalışacak? Yeni açılacak okul, yurt vb. var mı? Burs sayısı artacak mı? Gelecek planlarınız neler? 

2020 yılı içinde Çağdaş Etkinlik Merkezlerimizi sayısal ve nitelik açısından artırmaya çalışacağız. İstanbul’da bir yurt yapmak için çalışmalarımız var. Gelecek planımızda yapılanmamızı güçlendirmek, her ilde şube açmak, kırsal alanda eğitime destek projeleri gerçekleştirmek olacak. Burs sayısını yüzde 5 burs miktarını da yüzde  25 artırmak istiyoruz.

-Eğitim sisteminde sizce en temel sorun nedir? 

Çağdaş ve laik eğitimin hedeflerinden uzaklaşılması, din kültürü eğitiminin yoğunlaşması. Eğitimde dinselleşme uygulamalarının anaokuluna kadar inmesi. 4+4+4 eğitim süreci, zorunlu eğitimi ortadan kaldırıyor, okulu bırakan öğrenci sayısı her yıl artıyor. 


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler