1500 yıldır ayakta

Justinianus dönemine ait Doğu Roma İmparatorluğu’nun en önemli eserlerinden olan Justinianus Köprüsü’nde başlatılan güçlendirme çalışması hızla sürüyor. Bin 500 yıllık tarihe sahip köprünün 1999 Marmara depreminde zarar gördüğünü anlatan Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Bölümü öğretim görevlisi Zeki Özcan, köprünün yapım tekniği ile bugüne kadar dayanıklı kaldığını söyledi.

Yayınlanma: 20.11.2019 - 16:13
Abone Ol google-news

Bizans’ın altın çağında yaşamış olan İmparator Justinianus tarafından yaptırılan köprü bin 500 yıllık bir tarihe sahip. Justinianus dönemine ait olan, Doğu Roma İmparatorluğu’nun en önemli eserlerinden ve Ayasofya ile neredeyse yaşıt olan köprü Sakarya’nın en köklü mirası konumunda. UNESCO Dünya Mirası Geçici listesine de giren köprüde bugün yoğun bir şekilde güçlendirme çalışmaları sürüyor. Tarihi dokusunu kaybetmeden onarılmaya çalışılan köprüye ilişkin bilgi veren Zeki Özcan, 2003 yılında köprünün bulunduğu alanda yapılan saha çalışması sonucunda 5 tanesi küçük, 7 tanesi büyük olmak üzere toplamda 12 adet kemeri olduğunu ve kemerlerin en büyüğünün 23 metre açıklığıyla dikkat çeken bir görüntü oluşturduğunu söyledi. Köprünün devasa bir eser olduğunu anlatan Özcan,“ Köprüyü bugünkü teknik ile yapacağınızı düşündüğünüzde boğaz köprülerine eş bir teknik kullanılmış. 1999 Marmara depreminde köprü gövdesinde ki kemerlerin alt ve üst yüzlerinde çok belirgin çatlaklar oluşmuş. Köprüde bulunan koruma duvarı ise deprem nedeniyle düşmüş. Köprü çevresel şartlardan dolayı da hasar görmüş. Gerçekleştirdiğimiz yapı analizleri sonucunda köprünün depreme aşırı derece de dayanıklı olduğunu gördük. Yaklaşık bir yıldır onarım çalışmaları büyük bir titizlikle sürdürülerek, aslına uygun bir biçimde onarılmaya çalışılıyor” dedi. 

“İSTANBUL VE KUDÜS ARASINDA YOL”

Köprünün tarihine ilişkin bilgi veren Sakarya Müze Müdürü Süleyman Acar da köprünün dönemin İmparatoru Justinianus tarafından  imparatorluk sınırları içerisinde ki ulaşımı kolaylaştırmak amacıyla yaptırıldığını belirterek,“Sakarya nehrinin sürekli taşkınlar yapması, ulaşımda yaşanan zorluklar nedeniyle bu köprü yapılmış. Köprü, İstanbul ve Kudüs arasında ki Hacılar yolu üzerinde olması nedeniyle bugüne kadar özenle korundu. Köprüyü antik dönemin çılgın projelerinden biri. 365 uzunluğu ve 10 metre genişliği ile dönemin muazzam eserlerinden biri. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün yönetiminde, Sakarya Müze Müdürlüğü olarak kazı ve güçlendirme çalışmaları titizlikle sürüyor. Sakarya’nın önemli tarihi eserlerinden birisini yeniden ortaya çıkarmaktan büyük mutluluk duyuyoruz”ifadelerini kullandı. Acar, 900 iş günü olarak planlanan onarım çalışmalarının 13 Temmuz 2020 günü bitirilmesinin planlandığını söyledi. 



Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler